الاثنين، 30 مارس 2009

لوحة من بين الاساطير ...


هناك يطير بروميثيوس المسكين بين جبلين ... ينظر صارخا الى السماء الواقع انه لم يكن يطير ... انما كان معلقا بسلاسل حديدية ليست رمادية .. بل سوداء ...على بطنه اثار دماء ... وبالقرب منه حدأة كبيرة ... تلك التي تأتي كل يوم لتأكل كبده ... الذي ينبت من جديد... وفي الافق المظلم المشوب بحمرة شيطانية... طيف ... شبح زيوس الظالم ... بنظرة منتصرة ساخرة... ملون بلون ازرق و لكن الحق ان زيوس لم ينتصر ..

. ففي اسفل اللوحة نرى قناديل العالم قد اضيئت من الشعلة الاوليمبية ..............


__________________________________


فكرة البوست هي محاولة رسم لوحة مقروءة ... الفكرة مأخوذة من منتدى بلاطي ... بس اللوحة انا اللي راسماها ...بالمناسبة ... زيوس دة من ملوك الاغريق ... او هم بيسموه اله حرم الناس من النور والنار ... وعاقب بروميثيوس العقاب دة عشان سرق شعله نار من قلعة الاوليمب ووداها للناس عشان ينوروا الدنيا تاني .........
ملحوظة اخري ... كلامي مش وصف للصورة اللي فوق ... الصورة اللي فوق هي اقرب ما يكون لخيالي من الصور اللي لقيتها ....

9 التعليقات:

Dr Nemo يقول...

مشهوره اوى القصه دىزى برضه الراجل اللى بيجر صخره لاعلى الجبل على اخر اليوم تقع تحت تانى
كانوا غاويين يعاقبوا الناس الاغريق دول

mango يقول...

مروة انا بحب الاساطير اوى
go on sweety

صحيح يا ميرو عايزة كتاب الخيميائى دة بعد ما تخلصية ممكن؟

OPTIMESTIC يقول...

dr.nemo ...

اخيرا نورت هنا !!!
ويلكوم ... :)

اسطورة سيزيف الى حد ما كانت عادلة ...كانت لازم يتعاقب على ظلمه ,., واكبر عقاب ليه كان التعب الغير مبرر .. مفيش انجاز يعنى ...

انا مبسوطة انك جيت ... يا رب دايما

:)

OPTIMESTIC يقول...

hemy ....

ازيك ... مبسوطة انك بتحبي الاساطير زي حالاتي ...
حاضر
i'll go on sweety

:)

بالنسبة للكتاب انا معايا e-book مش هاند بوك ... بقراه على الموبايل ...
:(

happy to see u here ....

:)

نعكشة يقول...

مش بس لوح الاساطير اللي بحب اعمل فيها كدة

اللوح اللي مرسومة بشوية حبكة سواء مقصودة او غير مقصودة من الرسام
نوع الالاوان
الخطوط
اشكال معينة في الرسمة
زي اللي بتتكون لما البطانية للتكور بطريقة معينة
انا بتكلم لو كانت مش مقصودة
عامتاً

لما تحسي بشيء في القصة حتى لو متعرفيهاش
من نظرة عين المرسوم يوصللك احساس
من عوجة بقها

من بعض الشقوق في الحيطة تحسي بمدى التشدتت و الحاجات دية

حاجات كدة بحب ابص ليها

عجبتني قصتك بالرغم اني استغربت منها في الاول
لإني كنت بعملها بعقلي او عنياوانا مش واخدة بالي اني بعمل كدة في اللوح

سيري في طريقك يا اختاة

سلام عليكِ

Dr Nemo يقول...

على ايه يا مروه
المدونه جميله و تستحق الزياره
ان شاء الله اتابعها دايما

OPTIMESTIC يقول...

نعكشة ....
ويلكوم ....

اقتباس ....

"لما تحسي بشيء في القصة حتى لو متعرفيهاش
من نظرة عين المرسوم يوصللك احساس
من عوجة بقها" ...

تعبيرك حلو اوي ... بس انا عملت كدة ؟؟؟

دة انا بقيت حلوة اهو ... :) :)


دكتور نيمو ....

دي شهادة اعتز بيها ...

:)

بس حقيقي و الله مش بجامل ... بفرح اوي لما حد بييجي هنا و يقرا الحاجات دي ... ويقوللي رأيه .........

بتفرق معايا اوي ... بالذات لو الحد دة حد متميز ... و انا شاهد على كدة ....


:)

سوبيا يقول...

بوست لذيذ
والمدونة كلها ممتعة

هاجي هنا كتير

شوفيلي كرسي بأه
ماهو مش معقول هافضل واقفة كتير

:)

OPTIMESTIC يقول...

ربنا يخليكي يا سوبيا .... دة بس من ذوقك ... :)

و يا ستي احنا نجيبلك فوتيه منجّد مش كرسي بس ... بس انتي تنورينا على طول ... :)

على فكرة ... انا بحب السوبيا ;)