الأحد، 18 أكتوبر 2009

تجلّى ...





سمعت اختي الصغيرة يوما تتلو على امّي سورة الليل ...
تتلجلج الصغيرة في القراءة
" و النهار اذا ... " ... " و النهار اذا .... " ....
ثم تقول بلثغتها الخفيفة :
اثل انا يا ماما كل شوية بنثاها ...

تعلّمها امي ...

قولي ... " و النّهار اذا .... " و تصمت لحظة لشحذ انتباه الصغيرة
ثم تقول ... "تجلّى"

اختي الصغيرة تحب كلمة "تجلّى " ... لكنها تنساها كثيرا

ذكّرتني و انا صغيرة ... عندما علمتني امّي سورة الليل ... لم أفهم حرفيا تلك الاية ...
" و النّهار اذا تجلّى "

و لكن كنت اري - بمخيلتي الصغيرة - النهار و هو ينفجر بقوة ...
فيخاف الليل و يهرب منه !!!

ذكّرتني حلقة اختي الصغيرة ... انّ هناك نهار ... و النهار يتجلّى بقوة ...
و ان يغشاه الليل ... يأتي ليطلبه حثيثا ...
سلمت شفتاك أمّى ... و اسعد الله نهارك ....

8 التعليقات:

محمد صلاح أبو الكشفي يقول...

جميلة !

OPTIMESTIC يقول...

:) :) ...
قليل مما عندكم يا ابا صلاح ...

كل سنة و انت طيب بمناسبة نهاية الامتحانات ...

Dr Gad يقول...

اولا : مبارك انتهاء الامتحانات

ثانيا : عودا حميدا بعد غياب

ثالثا بقي سلمت والدتك واختك وربنا يبارك فيهم وفيكي :)

OPTIMESTIC يقول...

اولا ... الله يبارك فيك

ثانيا ... ميرسي ...

ثالثا ... ادعيلي كدة على طول
ربنا يبارك فيك يا جاد ... :)

نعكشة يقول...

طب هتسمعي صوتي ازاي؟؟؟
هههههههه

.............

كوكو دية انا عاوزة واحدة

يا سبحان الله والله

انا جيت هنا كذا مرة وكان نفس البوست القديم

بس كويس انك كتبتي جديداً

تسلم الايد اللى كتبت

سلام عليكِ

نعكشة يقول...

يا سبحان الله و الله دية لوحدها

للبوست

انا لواحد مبياخدش باله من حاجات كتير بيقولها و خلاص

مش على انى جيت
بث

ثلام يا ملوة

روووومي يقول...

فقط علينا الصبر حتي يأتي النهار
............
تسلم ايدك يا ميرو
دمتي سالمة

OPTIMESTIC يقول...

رومييييي ... اهو كدة بقى اصدق انه تجّى ... :) :)